zondag 27 mei 2012

IJsselsteinloop 2012



Zaterdag 26 mei werd in IJsselstein weer de IJsselsteinloop gehouden. Uiteraard liep ik ook weer mee en dit jaar koos ik voor de Halve Marathon. Vorige week hadden we met een stel Loopmaatjes al de route voor de 10 km eens verkend. De route van de Halve marathon ken ik heel goed, omdat ik hem regelmatig loop, maar dan in omgekeerde volgorde.

Het was snikheet deze dag, ruim 26 graden en daardoor had de organisatie maatregelen getroffen: Gratis petjes, meer drankposten en in samenwerking met de Brandweer ook een aantal sproeiers. Geen overbodige luxe, gezien de eerdere situaties bij deze loop in het verleden. De organisatie van de IJsselsteinloop is volgens mij de beste die ik ken, aan werkelijk alles is gedacht. Je kunt je in een mooie lokatie omkleden als je wilt (ik woon er toevallig 10 minuten vandaan), er is altijd voldoende parkeerplaats, eten en drinken en de weg is overal keurig afgezet. Dat laatste is ook niet zo vreemd, aangezien de organisatie in handen is van ons regionale politiekorps.

Op de ochtend zelf hadden we nog even snel een tweetup met een aantal Loopmaatjes van Twitter, even gezellig bijkletsen over de gezamenlijke hobby, voordat iedereen weer zijn eigen weg en route ging. Omdat er voldoende stemmen (likes op Facebook) binnen waren gekomen, konden ook de gebruikers van de app Looptijden gebruik maken van Livetracking, zodat mensen thuis via de pc de lopers konden volgen op een kaart van de omgeving, het biedt een leuke extra voor de thuisblijvers! Ik maakte er ook gebruik van en het werkte wederom perfect.

Om 11:00 startte de 10 kilometer loop en ik kon Loopmaatjes Ron en Ronald nog even aanmoedigen toen zij langskwamen. Zelf startte ik om 11:25 voor en zware 21 km loop op het heetst van de dag. Ik kwam nog een aantal bekenden tegen, waaronder Jan Spliet uit IJsselstein. Deze man is toch een soort wonder voor mij. Hij vertelde mij dat hij een beetje teleurgesteld was dat hij vorig jaar zijn allereerste Marathon in Amsterdam net niet onder de 3 uur had gelopen (zo dan) en dat hij swinters niet ging lopen omdat hij een hekel aan de kou heeft. maar op de HM in IJsselstein was hij er weer bij en liep uiteindelijk een tijd die goed was voor de 9e plaats.
De kanonnen gingen razendsnel vanaf de eerste lijn van start en ik zag ze redelijk snel uit het zicht verdwijnen.

Zelf liep ik een vrij strak schema op mijn huidige PR, zodat als het meezat ik nog iets zou kunnen versnellen aan het einde om zo nog net een nieuw PR te kunnen zetten, mocht het allemaal goed voelen. Maar de omstandigheden waren zo zwaar bij deze temperaturen, dat ik halverwege besloot geen risico's te nemen met over twee weken al de marathon in Amersfoort. Ik liet het tempo terugzakken van ca 12 km/uur naar 11 km/uur en besloot hem rustig op deze manier uit te lopen. En dat was maar goed ook want  met de kilometer werd het zwaarder. Gelukkig waren er echt overal drankposten te vinden, zelfs bewoners langs de route hadden sproeiers neergezet en verzorgden sponsjes en water. De organisatie had geen enkel risico genomen, dat was wel duidelijk.

Ik liep gestaag door en begon ook wat mensen in te halen die het te zwaar kregen in deze warme omstandigheden. op zoń 6 kilometer voor de finish zag ik ineens een bekend gezicht. Het was Loopmaatje Ron die met de fiets daar stond en al foto's makend een tijdje meefietste.

De laatste kilometers was de energie helemaal op, ik was vergeten een gel in te nemen die ik wel bij me had, en kon ook dit tempo niet echt meer lekker bijbenen. Dus niets forceren en rustig uitlopen, omdat de benen ook wat pijn begonnen te doen en ik daar tegenwoordig erg snel op focus na de blessure.

Bij de finish zag ik dt de tijd eigenlijk helemaal niet zo tegenviel en maar 1 minuut van mijn PR af zat. Eigenlijk dus prima gelopen ondanks de enorme hitte en behoorlijke wind tegen op een groot deel van de route. Het was weer een enorm fijne beleving en volgend jaar zie ik alweer naar uit!




1 opmerking:

  1. Een buiging en respect van mijn kant Michel. Bij deze warmte een tijd als deze neerzetten is gewoon klasse!

    BeantwoordenVerwijderen