zondag 6 mei 2012

Eerste Training 020 Groep

Vandaag hebben we de eerste training afgerond van de 020groep. Nee dat heeft niets te maken met de supporters van die grote Amsterdamse voetbalclub, maar met een groep hardlopers die in de marathon van Amsterdam samen een tijd neer willen gaan zetten van 3:40. Vandaag liepen we met Martin, Niels, Edwin, Ron, Bart (een loopmaatje van Martin) en ondergetekende uiteraard. Er waren helaas wat afmeldingen.

Het begon allemaal op een zeer professioneel ogende manier met 10 minuten inlopen op een rustig tempo. Daarna volgde er dynamische stretch oefeningen, iets waar ik wel wat van heb geleerd en mij beter beviel dan de rekoefening voor de Utrecht marathon, waarbij ik mijn rechterbeen bijna van de romp af had gestrekt :). Daarna volgde er loopscholing, weer een aantal oefeningen die ik in de praktijk toe kan passen. Toen begon het echte werk 4 x 4 minuten interval op een erg hoog tempo, waarbij voor mijn gevoel alles in het mulle zand van de duinen loodrecht omhoog liep. Hier moest ik me noodgedwongen wel elke keer terug laten zakken, omdat de blessures dat gewoon nog niet toelieten, en je moet goed naar je lichaam luisteren om niets stuk te maken.



















Tussen de snelle stukken liepen we telkens even 2 minuten uit, en die had ik ook even nodig om weer bij de groep te komen. In het midden van de training maakten we nog even snel een foto bij het loslopend wild. Daarna werd het nog pittiger, want er volgde nog een keer 4 x 4 minuten interval, eindigend in telkens nog een extra tempoversnelling. Ik kon op zich wel aanhaken, maar moest op de momenten waar het te steil omhoog ging dan weer even afhaken en later weer bijkomen. Maar het voelde allemaal erg goed en ik voel de kracht alweer terugkomen. Bart had wat problemen met zijn achillespezen na de aanschaf van nieuwe schoenen en ging iets eerder richting de auto.

Ik moest vaak tot het maximale gaan en dat kun je in de hartslag grafiek dan ook wel zien.

Na opnieuw een foto met ditmaal de loopmaatjes shirts zouden we nog even rustig uitlopen. Nou ja dat kun je vergeten als je Niels het tempo laat bepalen, want gemiddeld boven de 12 kilometer per uur, is natuurlijk niet echt zone 1 :)








We werden nog even uitgenodigd bij Martin thuis waar we een ware tractatie voorgeschoteld kregen: Een  "Beverwijkse appel Kanjer". En die ging er wel in met een lekker bakje koffie na al die inspanningen. Na gezellig even bijgekletst te hebben en met dank aan Martin en Lia, ging ik samen met Ron weer richting IJsselstein. Ik kijk terug op een fijne, zware training met hele fijne Loopmaatjes. In Juli volgt de volgende training, in Juni slaan we een keer over en dat is maar goed ook, want 10 Juni hoop ik de 42.195 vol te maken in de marathon van Amersfoort. Maar eerst 26 Mei nog de Halve marathon in IJsselstein, een thuiswedstrijd dus.

Maar wat een schitterende route in het duingebied hebben we weer gelopen in het mooie Heemskerk, dat is alleen al het duinkaartje wel waard, ik hoop dat het bijdraagt om dit gebied voor altijd zo mooi te houden!




3 opmerkingen:

  1. Weer een gezellige loop daar in de duinen!! Het is mij te zwaar om met jullie mee te lopen, anders had ik het zeker leuk gevonden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De training was pittig, maar dat was dan ook de bedoeling. Je liep goed mee ondanks je blessure-geschiedenis. We gaan het maandelijks doen. De sfeer was top! De omgeving is dat ook. Niet houdt ons tegen!

    BeantwoordenVerwijderen