maandag 27 februari 2012

Rennen over de Afsluitdijk

Een tijdje geleden las ik op mijn tijdlijn op Twitter een discussie mee van een aantal hardlopers die ik volg over een loop op de Afsluitdijk. In de discussie kreeg er langzaam een soort van evenement vorm dat weliswaar een trainingsloop bleek te zijn, maar wel een hele leuke mogelijkheid om weer eens met wat meer mensen kennis te maken die je zo via het internet spreekt, danwel volgt via twitter of een blog.

De Afsluitdijkrun 2012

De afstand is ca 30 kilometer en dat paste precies in mijn schema naar de marathon van Utrecht toe. Dus ik had me al redelijk snel opgegeven en kreeg het startnummer 9 toegewezen.
Zondag 26 Februari 2012 was het dan zover. Ik was al vroeg opgestaan want ondanks dat ik dit soort afstanden inmiddels wel vaker heb gelopen, heb ik toch nogal last van een soort wedstrijdspanning.

In de ochtend al vroeg alles klaar gelegd en redelijk vroeg richting Zurich weggegaan om daar de Afsluitdijk 4 keer over te steken. De eerste keer met de auto om naar het verzamelpunt te gaan, dan met de bus naar het startpunt in Den Oever, om vervolgens te voet weer terug in Zurich te verschijnen en natuurlijk weer naar huis terug. De reis verliep voorspoedig en toen ik bij het verzamelpunt aankwam bleek ik toch al best wel veel mensen in middels te (her)kennen, leuk is dat toch om die loopmaatjes dan een keer in het echt te zien. Ik was best stil, omdat ik zwaar onder de indruk van die enorm lange weg was en ik wist dat we die door weer en wind gingen hardlopen. En zelfs met de auto lijkt er geen eind aan te komen.

Na een half uur ongeveer namen we plaats in de bussen en maakten we allemaal een praatje met de passagier naast ons om wat ervaringen over het hardlopen uit te wisselen. Het was wel bijzonder te zien hoe verschillend mensen omgaan met de tijd voor de start van de loop, de een teruggetrokken, de ander extravert aanwezig. In de bus kregen we nog even de laatste informatie en gingen we onderweg. Het blijft altijd lastig om in te schatten hoeveel kleding je nu precies aan moet doen. En lange of korte broek? Ik besloot een jack aan te houden vanwege de te verwachte wind en een lange broek. Achteraf gezien was dit allemaal niet nodig, want door het lopen, zou het voldoende warm blijken te zijn. Maar eenmaal gestart kun je het niet meer aanpassen.

Bij het startpunt in Den Oever aangekomen, bleek dat we voor de start nog we wat tijd te overbruggen hadden. Een lange rij mannen deed nog even een laatste plasje. Ook bleek het tv programma "Hart van Nederland" van SBS 6 opnamen te maken voor een item dat later op de avond zou worden uitgezonden. We deden even voor de camera gezamenlijk een Warming Up, dat voorkwam ook dat je teveel ging afkoelen, want de wind stond behoorlijk koud op de kust van Den Oever.

Daar klonk dan de starttoeter en ik zag de beide organisatoren achter de camerawagen aan in beweging komen. Omdat het geen echte wedstrijd was, besloot ik gewoon op mijn gevoel van de dag te lopen en wel te zien hoe het zou gaan. Geen Schema's vandaag.
Ik liep erg makkelijk en omdat ik dacht dat we een snelheid van ongeveer 10 kilometer per uur zouden aanhouden, bleef ik een beetje voorin meelopen. Onderweg een aantal praatjes gemaakt en kennis gemaakt met enkele mensen. Op een gegeven moment zag ik Martin, een van de organisatoren van de loop voor me opduiken en ging enkele kilometers naast hem lopen. Bij ongeveer het 10 kilometer punt begon ik te voelen dat ik te hard ging, en naast me zei iemand dat we de eerste 10 kilometer in 50 minuten hadden afgelegd. Ik realiseerde me toen dat dit voor mij veel te hard ging en liet me in snelheid terugvallen, het was immers geen wedstrijd.

TV Uitzending van SBS6 Hart van Nederland
Langs de kant stonden hier en daar toeschouwers, maar vooral veel fotografen, waaronder van de Telegraaf en AD, bleek later.

Op de helft, na ca 15 kilometer stond de verversingspost met een aantal door ons zeer gewaardeerde vrijwilligers om ons van water, sportdrank en een stukje banaan te voorzien. Eigenlijk bleef ik hier wat te lang hangen, een minuut of 4, dit kwam ook mede omdat ik ineens de benen niet meer had om een redelijk tempo te lopen. Ik zakte na de hervatting terug naar de 10,5 km/uur gemiddeld, op zich nog steeds een normale snelheid voor deze afstand, maar toch voelde het oncomfortabel. Dit kwam ook doordat ik net iets teveel kleding had aangetrokken, hierdoor voelt het net te warm. De laatste kilometers waren erg zwaar, ik was onmetelijk blij dat in de verte de boog van de finish al zag. De snelheid was nog verder gezakt en ik werd alleen nog maar ingehaald.  Toch wist ik in die laatste kilometers nog iets van energie terug te winnen. Alleen door de laatste lus was het toch nog even afzien, een eindsprintje zat er niet meer in, maar wel leuk dat je met applaus werd ontvangen, dat hadden we net even nodig :)


Details van een tijd

Afstand
30.825 m
 
Tijd
02:48:12
 
Snelheid
11,00 km/u
 
Calorieën
2343 Kcal.




Na de loop gingen we gezellig met ongeveer 95 man nog Pasta eten, en dat was reuze gezellig en vooral ook erg lekker, er was echt werk van gemaakt. Onder de maaltijd wisselden we nog even de ervaringen van de dag uit en ging iedereen weer zijn eigen weg. Ook werden de helden van de dag die het mogelijk hadden gemaakt nog even in het zonnetje gezet. En zagen we Marteijn, de man achter het @loopmaatjes account op Twitter in het echt.

Organisatie Jan en Martin


Ook vanaf deze plek wil ik toch erg graag de organisatie en alle vrijwilligers nogmaals bedanken voor alle inspanningen. Zonder hen was het nooit zoń topdag geweest. Hulde!


Lees ook:
Column van Martin (organisatie)
Website van Jan (organisatie) 
Website van de Afsluitdijkrun





Artikel in de Telegraaf

                                                                                Uitzending Hart van Nederland


Eerstvolgende wedstrijd: 


APR
09
Wordt mijn eerste marathon
Doel: 42.195 m in 04:00

2 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Michel, en, je hebt het toch maar even gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag van een prachtige dag, helaas was het tempo idd wat hoger waardoor het hele "peloton" uit elkaar viel maar dat mocht de pret niet drukken !! Gezellig dat je er was en super dat je em in een toch mooie tijd hebt uitgelopen!!
    groetjes
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen