vrijdag 13 januari 2012

Sorry dat ik aan hardlopen doe

Enkele weken geleden kwam ik in onze plaatselijke binnenstad een ex-collega tegen die ik enkele jaren niet had gezien.
Na even kort de "hoe gaat het met je" -zonder te luisteren naar de antwoorden- formaliteiten, maakte hij de opmerking: "goh ben jij zo afgevallen?". Ja legde ik uit, "ik ben ruim 25 kilo kwijt en ben nu alweer ruim een jaar op gewicht gebleven." De ex-collega wreef even over zijn buik, die ten opzichte van enkele jaren geleden nogal wat meer naar buiten was gekomen. Blijkbaar zag hij mij zijn wrijfbewegingen volgen met de ogen, want hij ging verder met: "ja het goede leven he". De patat in zijn hand probeerde hij een beetje uit het zicht te houden. "Maar hoe ben jij dan zoveel afgevallen?" Ik vertelde: "nou ja door een enorme omslag eigenlijk. Ik wilde al langer stoppen met roken en besloot dan maar het roer helemaal om te gooien door gezond te gaan leven. Ik ben gestopt met roken en daarnaast gezond gaan eten en meer gaan bewegen en toen vlogen de kilo's er als vanzelf af."

"Ja bij mij komt het er niet van, ging hij verder, te druk he met werk en s'avonds ben ik dan bekaf en ga ik op de bank tv kijken." Ik zei hem dat ik juist energie krijg, door s'avonds na het werk lekker te gaan hardlopen. "Ja snap ik zei hij, maar dan zit mijn hoofd vol met wat er die dag gebeurd is bij mij". Ja ging ik verder; "Bij mij ook, maar ik loop dan lekker mijn hoofd leeg". Nou mompelde hij, "na het eten zie ik dat niet zitten hoor, ik neem dan lekker een peuk en begin te relaxen."

Ik vertelde dat ik dus ook niet meer rookte en nu veel meer energie had en daardoor ook niet meer zo uitgeblust was. En daardoor ook juist meer zin had om te sporten. Ja zei hij, "maar als ik stop met roken dan kom ik juist weer kilo's aan." Ja dat klopt zei ik en vertelde nogmaals dat ik daardoor ook een combinatie gemaakt had tussen het stoppen met roken en het gezonder gaan leven.

"Hoevaak ga je dan hardlopen per week?" "Meestal drie keer per week en in het weekend doe ik soms mee aan wedstrijden of een prestatieloop." "Hoever dan?" "Nou ja soms wel een halve marathon van 21 kilometer of als training nog verder." "Voor mij ben je gek hoor", reageerde mijn ex-collega. "Ja dan zal ik wel gek zijn, maar ik heb er veel lol in, dus zo slecht zal het ook niet zijn he", ging ik verder.

"Nou je moet niet meer afvallen, want dan blijft er helemaal niets over", zei mijn ex-collega. Ik legde uit dat ik ongeveer 2 kilo boven het ideale gewicht voor mijn lengte en leeftijd zit en ik dat zo prima vind. "Ja ik zie liever dat mensen er lekker gezond uitzien hoor", zei mijn ex-collega.

Hij nam nog een patatje en zei "leuk je weer gezien te hebben en niet teveel afvallen verder he". Ik antwoordde hem met "Sorry dat ik aan hardlopen doe", en lachte nog even naar hem. Verder op zag ik hem de patat in een afvalbak kieperen, vlak voordat hij nog een keer omkeek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten