maandag 2 januari 2012

Op naar de Marathon van Utrecht (1)

Dillemma's 

Zoals in een eerdere blog al vermeld heb ik me ingeschreven voor de marathon van Utrecht op 09 April 2011. Oorspronkelijk was het doel gesteld op de marathon van New York in 2013, het jaar dat ik vijftig hoop te worden (oud he).
Omdat ik veel meer plezier aan het hardlopen ben gaan beleven dan ik heb kunnen voorzien komt er nu een nieuw tussendoel. Want de marathon in New York is toch wel zo bijzonder dat ik liever daarvoor alle mogelijke fouten al heb gemaakt, zodat ik in New York vooral kan genieten.

Over krap 4 maanden is het dus al zover, en het komt rap dichtbij. Daarom moesten de eerste beslissingen nu al genomen worden:

1. Schrijf ik me al definitief in?
2. Ga ik met een schema naar de loop toewerken of doe ik dat niet?
3. Stel ik me een tijd ten doel of wil ik hem gewoon uitlopen?

Dilemma's voldoende dus.
En dan hebben we het nog niet over de periode vlak voor de marathon. Ga ik doen aan Carboloading, Koolhydraat stapelen, bietensap, Pasta Party, Positief denken, geheelonthouding van alcohol, sex?
Allemaal zaken die we nog maar even vooruitschuiven totdat het echt gaat spelen. Nu eerst maar eens beginnen aan de voorbereidingen op de lange termijn. Vier lange maanden naar de 42 onvermijdelijke kilometers. (of moet ik zeggen één kilometer, maar dan 42 keer?).


1. De inschrijving is inmiddels gedaan dus die stap is inmiddels genomen, Ik kan niet meer terug en zeker niet nadat ik het hier openbaar heb neergezet :) Dus nu is het vooruitkijken..

2. Deze stap is inmiddels ook genomen, op 5 januari start ik met een schema dat ik heb gemaakt via de website looptijden. Door de app te gebruiken die de website aanbiedt (voor Android en Iphone) wordt ook de interval ondersteund, zodat je precies te horen krijgt wanneer je moet versnellen, wandelen etc. Echt een ideaal hulpmiddel dat ik iedereen kan aanraden.

3. Ik heb besloten weg te gaan op een tijd van 3:50:00. Een ambitieus doel omdat de gemiddelde snelheid over alle 42 kilometers boven de 11 km per uur zal moeten liggen. De halve marathon liep ik in  11,8 km/uur gemiddeld  (1:47:11) en ik heb nog 4 maanden om te trainen. Nou ja eigenlijk ben ik al best tevreden als ik binnen de 4 uur binnen ben, maar dat houden we nog even onder ons :)

Naast het feit dat ik me wel bewust ben dat het 4 maanden lang trainen is, gaat het vooral om genieten. En er zijn twee evenementen opgenomen in het schema. Groet uit Schoorl en de Afsluitdijkrun. Beide rond de 30 kilometer prestatieloop. Dat wordt dus wel druk de komende periode, zeker nu de dagen zo kort zijn en de duurlopen steeds langer worden. Maar we gaan ervoor, ik hou je hier op de hoogte van de vorderingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten