maandag 2 januari 2012

Laatste loop van 2011

Op oudjaarsdag 31 december stond alweer de laatste loop van 2011 op het programma. In Schoonhoven wordt jaarlijks de Oliebollenloop georganiseerd door Avantri.
Een recreatieve loop zonder electronische tijdsmeting maar wel met een heel mooi parcours en veel gezelligheid.

De Oliebollenloop kent diverse afstanden (2 - 6,4 - 10 - 15 km). Het inschrijven kan niet vooraf, maar in het Schoonhovens College liep de inschrijving vlot door en kun je je ook prima omkleden. Parkeren is geen probleem, evenals kleedkamers, douches en voldoende toiletten. Bij de inschrijving kwam ik mede IJsselsteiner Ron Daalhuizen tegen die ondanks wat ziekte toch aan de start verscheen.

De start zou oorspronkelijk om 11:00 zijn, maar werd een kwartier uitgesteld vanwege de drukte. Ook sloten de mensen aan voor de finishlijn in plaats van achteraan, waardoor het wat chaotisch werd aan de kop. Toen het startschot klonk duurde het enige tijd voordat de boel echt in beweging kwam. In de eerste kilometer lag het tempo heel laag, omdat de route smal was en de langzamere lopers vaak in groepjes naast elkaar liepen. Verderop in het poldergebied kwam er de ruime en kon langzaamaan iedereen een eigen tempo gaan lopen. En natuurlijk genieten van het prachtige buitengebied  tussen Schoonhoven, Bergambacht, Vlist en Stolwijk.

Ik had besloten om lekker recreatief te lopen en zo passend het jaar af te sluiten. Om die reden had ik ook voor de 10 kilometer gekozen in plaats van de 15. Na een kilometer of drie voelde het erg goed, de benen wilden vooruit en ik had veel lucht. In het huidige schema zou ik rond de 55 minuten uitkomen, maar omdat alles goed voelde versnelde ik naar zo'n 12 km/uur. Op de helft zag ik dat ik precies 26 minuten had gelopen. Voor me liep een groepje die een voor mij pittig tempo ging lopen en ik besloot aan te haken. Het tempo ging nu omhoog tegen de 13 km/uur. Met nog één kilometer te gaan was de energie grotendeels verdwenen en begon het vechten om het tempo vast te houden. Wat zeker ook niet meewerkte was dat ik ingehaald werd door een grijze mevrouw die duidelijk genietend van de omgeving mij in het grootste gemak voorbij liep. Dat blijft toch wennen :)

In de laatste kilometer kon ik het tempo niet meer bijbenen en zakte ik weer terug naar onder de 12 km per uur, maar een nieuw PR (was 51:17) zat er in. Helaas kwam er geen eindsprintje waardoor ik op de brutotijd net boven de 49 minuten uitkwam. Netto gaf het horloge 48:46 aan en ook nog 170 meter meer dan de 10 kilometer.

Over de start stond loopmaatje Ron Daalhuizen al uitgezweet te wachten, bijzonder want de laatstse berichten waren dat hij niet optimaal was qua vorm. Ook hij bleek een PR te hebben gelopen in 45:46. Wat een tijd zeg!



Al met al een leuke loop zo aan het einde van het jaar. Voor de kosten hoef je het niet te laten (4 euro voor de 10 km). Goed dan krijg je geen medaille of herinnering, maar er wel een goed gevoel en een mooie route voor.
Nu op naar 2012 en hopen op weer een aantal leuke en sportieve hoogtepunten.


Hardlooptijd informatie

Tijd00:48:46
Afstand10.000 m
Datum31-12-2011
WedstrijdOliebollenloop Schoonhoven


Geen opmerkingen:

Een reactie posten