zondag 8 april 2012

The Day Before

Het is nu zondag 08-04-2012, de dag voor mijn eerste marathon.
Vandaag is de laatste rustdag in een rij van zeven dagen zonder hardlopen. Deze periode viel niet mee, maar ik voelde goed dat mijn lichaam het wel nodig had. Dan maar liefst voor de marathon, zodat alles goed hersteld is en ik goed ben uitgerust.

De rustweek

De afgelopen dagen kenmerken zich het beste als een groot gemis. Het lijkt inderdaad zo te zijn dat Hardlopen verslavend is, het lijkt op stoppen met roken. De eerste dagen zijn echter bij het ontwennen van nicotine het ergst, bij rustdagen van het hardlopen is dit rond de vierde dag.

De eerste vier dagen kwamen er allerlei kleine pijntjes uit, zoals de welbekende kniepijn in de linkerknie, maar ook scheenbenen, bovenbenen, Hamstrings en enkels gaven aan dat er toch blijkbaar wat overbelasting was ingeslopen.

De weken voor de rustweek had ik het aantal kilometers opgeschroefd van ca 40 kilometer in de week, naar meer dan 60 kilometer in de week, en dat is een toename van 50%.

Taperen

Het taperen berust op een aanzienlijke afname van de trainingsintensiteit, gecombineerd met een manier van stapelen van koolhydraten naar de marathon toe. Van maandag tot en met donderdag heb ik ervoor gekozen om zoveel mogelijk koolhydraat-arm te eten en zoveel mogelijk eiwitten te nuttigen om de spieren en gewrichten goed te laten herstellen. Mijn lichaam reageerde hier erg goed op, geen energieverlies en heb ondanks de afwezigheid van zaken als brood, Pasta, Rijst en Aardappels niet echt honger gehad. Ik heb in deze dagen wel iets minder calorieën genomen, en kwam uit op ca 2200 kilocalorieën op een dag.

Op vrijdag ging het roer om en kwam het koolhydraatrijke voedsel naar voren. Dus aan de Pasta, brood, noten etc. Ook ging het aantal calorieën weer omhoog.
Op zaterdag en zondag is het echte stapelen en zijn er veel pannenkoeken gebakken en met flink wat stroop genuttigd. De zaterdag kenmerkte zich door meer dan 3500 kilocalorieën te eten.











Beweging

In de tussentijd echt goed rust gehouden en alleen op dinsdag een flinke wandeling gehouden van één uur in een redelijk tempo, om de verbranding en metabolisme niet in te laten slapen. Van maandag tot en met vrijdag wel smorgens intervallen gedaan op de hometrainer en crosstrainer, zodat de hartspier goed gestimuleerd bleef. Daarnaast de buikspieroefeningen bijgehouden.
Meer heb ik niet gedaan aan sport, alleen de wandelingen van 30 minuten tussen de middag, voor de broodnodige bloedtoevoer naar de hersenen op werkdagen :)

Gewicht

Dat deze techniek de gekste dingen doet voor je gewicht mag duidelijk zijn. Het zijn de dieëten die zo ontzettend fout zijn om af te vallen en het jo-jo effect tot gevolg hebben. Doordat ik dagelijks gewogen heb, is er een mooi tabelletje van te maken:

Maandag      76,2 kg
Dinsdag        75,8 kg
Woensdag    75,5 kg
Donderdag   74,2 kg
Vrijdag         73,8 kg
Zaterdag       74,5 kg
Zondag         76,1 kg

Ben benieuwd waar dit op de marathondag zelf zit, iets boven de honderd kilo of zo :)

Verder voel ik wat kleine verkoudheidsverschijnselen, die ik probeer te pareren met vitaminen, want dit kan ik nu net even niet gebruiken. Ook wat kiespijn speelde op, hopen maar dat het niet doorzet.

Emotioneel

Emotioneel gezien is het ook wel een bijzondere week geweest, het komt nu echt dichterbij en iedereen in mijn omgeving en ook de mede hardlopers, die ik vooral via twitter heb leren kennen, leven mee. En dat is een fijn gevoel aan de ene kant, maar aan de andere kant schept het ook wel een soort verplichting om niet al te laat binnen te komen. (En natuurlijk allerleerst de marathon uit te lopen).

Schema

Ik heb besloten op een schema weg te gaan van 11 km/uur als gemiddelde snelheid. Met wat verval aan het einde zou dit goed moeten zijn voor een tijd onder de 4 uur. Theoretisch zou ik dit moeten kunnen op basis van mijn trainingstijden van de afgelopen periode en de PR's op andere afstanden. Maar dan is het wel zo dat de marathon zich niet laat vergelijken met andere tijden, roepen de "kenners" en de "ervaringsdeskundigen". Aangezien ik niet tot een van deze categorieën behoor, mag ik nog fouten maken. Een echte prestatie wil ik neerzetten in Amsterdam verder dit jaar. Hiervoor ga ik opnieuw trainen en dat keer samen met een zeer serieuze (maar gezellige) groep. Je kunt ons volgen op twitter via de hashtag: #020groep. Maar eerst hebben we allemaal onze eerste marathon dit jaar nog, de meesten lopen in Rotterdam en ik dus in Utrecht.

De eerstvolgende blog zal na de marathon zijn, dus ik hoop dat er geen gekke dingen gebeuren en ik met trots kan vertellen dat ik "hem" uitgelopen heb!

Volgen

Mocht je komen kijken en je ziet iemand lopen in een donkerblauw @loopmaatjes shirt met achterop: @michelbliek, dan ben ik dat en ik stel aanmoedigingen zeer op prijs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten