zaterdag 31 maart 2012

Op naar de marathon van Utrecht (4) De laatste loodjes

De laatste loodjes zijn het zwaarst, een oud gezegde dat vaak maar al te waar is. Over ruim een week staat voor mij de allereerste marathon voor de deur in Utrecht. Een week later lopen veel van mijn loopvrienden in Rotterdam een marathon. Maar de voorbereiding ging voor beide groepen redelijk gelijk op.
Ik heb er heel lang een hard hoofd in gehad om daadwerkelijk in een echte marathon van start te gaan, 42.195 kilometers afzien. En dat allemaal voor de lol. Nu het dichtbij begint te komen, merk ik dat alle trainingsinspanningen wel op zijn plaats beginnen te vallen. De laatste weken gaat de snelheid omhoog. En niet een beetje, maar met behoorlijke stappen. Op het moment van schrijven van deze blog zitten er deze maand meer dan 213 kilometers op, voor mijn doen heel veel. Maar zoals gezegd ook de snelheid is met stappen omhoog gegaan. Om maar even een vergelijk te trekken. In een training passeer ik nu ongeveer in  00:45:58 het 10 kilometerpunt, en dat is 2,5 minuten sneller dan mijn PR in een officiele wedstrijd. De 21 kilometer red ik in 1:45:12 (PR 1:47:11). De inspanning die ik dan moet leveren is ook wel hoog, maar ik ben niet echt buiten adem.

Afgelopen weken heb ik ook enkele malen in een voor mij heel relaxed tempo wat lange duurlopen gedaan van iets onder de 9 km per uur met Loopmaatje Ronald Brak. En ook dat draagt aanzienlijk bij heb ik gemerkt. het blijft een rare sport, waarin doseringen van inspanningen en snelheden alles lijken te zijn.


Het aantal kilometers in de weken voor de marathon zijn aanzienlijk, maar nog erg laag in vergelijking met een aantal Loopmaatjes, die rustig per week het dubbele lopen. In de voorbereiding naar de volgende marathon (Amsterdam 2012) ga ik eens kijken of dit bij mij ook nog verder omhoog kan of moet.

Aankomend weekend is het laatste weekend dat ik ga trainen, en dat gaat de laatste duurloop worden. Niet langer meer dan ca 21 kilometer, omdat de week erna al de marathon van Utrecht op het programma staat.
Donderdag nog een beperkt tempoloopje, maar ook dan mag ik niet meer voluit gaan. Het trainen zit erop en de vorm gaat nu echt niet verder meer vooruit. De laatste week rusten gaat nog het meest lastig worden. Ik heb nog geen idee hoe ik dit ga inrichten, want ik wil wel wat blijven bewegen natuurlijk, misschien fietsen of wandelen, ik zie nog wel.

Vandaag kwam het startnummer binnen voor de marathon van utrecht, een teken dat het nu toch wel erg dichtbij gaat komen. Misschien dat ik de laatste rustweek nog wel een soort dagboekje bij ga houden hier :)

Wel ontzettend leuk dat de app van Looptijden nu ook de hartslag registreert, ik ga daar in de voorbereiding naar de marathon van Amsterdam nog veel steun aan krijgen!


Mijn eerste marathon staat op de stoep, dat had niemand toch een paar jaar geleden durven te denken, toen woog ik nog over de 100 kilo en rookte ik nog 2 pakjes sigaretten per dag.

Je kunt veel, als je maar echt wil 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten