maandag 1 oktober 2012

De Singelloop in Utrecht


Het is een drukke tijd voor de meeste hardlopers in deze maanden. Zo ook voor mij. Na vorige week de Dam tot Damloop te hebben gelopen, duurde de euforie van de geweldige tijd (1:13) niet al te lang. Immers donderdag stond er een lange duurloop op het programma met de Loopmaatjes Martin en Ron. Zij zouden oorspronkelijk een duoloop gaan doen, maar ik kwam in mijn schema ook nog een lange duurloop te kort en nam dus een vrije middag om aan te haken. Dus snel naar huis om om te kleden en direct door naar Ron, die gelukkig op slechts een paar honderd meter van mij af woont in dezelfde woonplaats IJsselstein. De LDL werd er een waarin we pittige versnellingen inbouwden en we dus ruim boven de 11 km per uur de 33 kilometers volbrachten.



Die loop zat zaterdag nog redelijk in de benen. Ik voelde het al tijdens de warming-up, en wilde gewoon voor een goede tijd gaan op het schema voor 46 minuten. Loopmaatje Ron liep ook weer mee en zou op een zeer ambitieus schema weggaan van rond de 43 minuten (zijn huidige PR). Ik besloot op het laatste moment met hem mee te lopen en te zien waar het denkbeeldige schip zou strandden. Dat werd rond de 3 kilometer, mijn adem kwam hoog te zitten en ik zag de oorzaak direct. De 2e kilometer ging in 15,5 km/uur en mijn hartslag kwam nu al boven de 180 slagen per minuut uit. Uit ervaring weet ik dat dit gaat wreken, verderop de race en besloot dus Ron te laten gaan en een eigen race verder te lopen. Ik liet mezelf zakken en zag een mede loopmaatje die ik even een schouderklopje gaf. Naarmate de kilometers verstreken kon ik het tempo redelijk volhouden, maar kon niet voorkomen dat ik iets onder het schema kwam te lopen. Daarnaast leek het alsof ik ook ruim honderd meter meer liep dan de kilometer borden.

Toen eindelijk de finish kwam was er niet genoeg energie meer over voor een eindsprint. Ik besloot geen risico's te nemen, omdat ik in training ben voor de marathon van Amsterdam. En die is al over 3 weken, heel blijven is dus het meest belangrijk. 

Uiteindelijk passeerde ik in 46:09 de finish. Net niet wat ik in gedachten had, maar wel een nieuw PR. Uiteindelijk dus heel tevreden met deze race en het geeft weer vertrouwen voor de marathon op 21 Oktober.


1 opmerking:

  1. Toch een hele mooie tijd gelopen !! Dat beloofd wat straks in Amsterdam :-)

    BeantwoordenVerwijderen