maandag 1 oktober 2012

Op Hoogte stage in IJsselstein


Weer aan de gang met de O2 Trainer

Na een (relatieve) rustweek is het deze week weer een topweek qua trainingen voor de Amsterdam Marathhon 2012. Nog drie weken keihard trainen en dan begint alweer de laatste week voor de marathon. In deze laatste week wordt er niet meer getraind. In de komende weken moet alles op zijn plaats gaan vallen, de snelheid, het vertrouwen en vooral de conditie. Vanaf deze maandagmorgen begon dus weer de routine. Één van de hulpmiddelen die ik gebruik is de O2 Trainer van Bas Rutten. Ik test deze voor de Loopmaatjes community en doe dus een verslag van de vorderingen hiervan, middels deze blog. Dus al om 6:30 zat ik metd e O2 Trainer in de mond op de hometrainer voor een intervaltraining van 3 keer de HF naar 180 te jagen en vervolgens tussendoor even rustig trappen. Daarna even wat rek- en strekoefeningen, nog steeds met de O2 Trainer in. Inmiddels ben ik aanbeland bij hulpstuk maat 4 en ga er steeds beter mee om, geen duizeligheden meer en ik meen af en toe te merken dat er op een of andere manier wat meer lucht lijkt te zijn.

Voor degenen die nog niet precies weten wat de O2 Trainer is, leg ik dit graag uit: Het is een
 nieuw en slim trainingsmiddel dat binnen 6 weken met een training van 3 x 30 minuten per week het uithoudingsvermogen tot 30% zou moeten kunnen verbeteren. Bekende namen als Heleen Bij de Vaate, Rob de Hooge en Ruth van der Meijden zijn ermee in training en geven positief bericht af.

De O2 Trainer is een mondstuk dat gebruikt wordt tijdens een training lopen, fietsen, crosstrainer, tacx of fitness oefening. Door wekelijks de inademingopening te verkleinen, legt het je lichaam een gecontroleerde beperking op met als resultaat een versterkt middenrif en versterkte ademhalingsspieren, meer longvolume en explosieve verhoging van rode bloedlichaampjes.

Professionele atleten gaan enkele weken voor een belangrijke wedstrijd op trainingskamp hoog in de bergen. Met de O2-Trainer zou dat niet meer nodig zijn.

Zelf begin ik langzaam verbetering te merken in de belasting en heb wel de indruk dat de VO2max stijgende is. Lastig om dit exact te zeggen, omdat een meting van deze waarde een echte medische handeling is.
Maar toch lijkt er meer zuurstof te zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten