maandag 24 september 2012

Dam tot Damloop 2012




Zondag 23 September werd de Dam tot Damloop gehouden, een van de grotere evenementen in Nederland, waar ruim 50.000 hardlopers aan meedoen. Dit jaar was ik er een van. Door een dreigende overbelasting had ik wat gas terug genomen afgelopen week en was ik benieuwd of dit na de zware loop in Nieuwegein vorige week effect zou hebben.



Al vroeg ging ik richting Zaandam. Ik had besloten om de auto ergens in de buurt van de finish te zetten. De loop gaat immers van Amsterdam naar Zaandam (Dam tot Dam). Ik was al ruim op tijd in Zaandam en na wat verkeersomleidingen, vond ik een plek voor de auto, ongeveer een kilometer van de finish. Ik bleef nog even om te kijken of ik nog bekenden zag finishen, maar door de drukte was dat niet het geval. Daarom besloot ik vast in een pendelbus richting Amsterdam te gaan. Ruim een uur voor de start liep ik op het station in Amsterdam, waar het in ieder geval warm was binnen.

Buiten was het kil, maar wel droog. Ik loop niet vaak warm voor een wedstrijd, maar doordat ik wat gevoelige kuiten had en ik tijd moest doden, toch maar wat stukjes warm gelopen. En ik voelde me heel goed, het was gezellig in Amsterdam, druk en ik had er enorm zin in. Ongeveer een half uur voor de start ging het startvak open en ik ging vast in het groene vak staan (behorende bij de opgegeven eindtijd van ca 1:18). In het startvak was het gezellig, de speaker deed zijn best en er was gezellige muziek, waarop je automatisch moest gaan bewegen. Eindelijk klonk het startschot en mochten we na het aftellen van 10 naar 1, in beweging komen.


Al snel na de start gingen we de tunnel in en stopte alle indicatie van tijd, omdat GPS daar wegvalt. Na de tunnel op een kilometer of twee, werd duidelijk dat ik een snelle start had gemaakt. Sneller nog dan vorige week in Nieuwegein op de 10 kilometer. Dat ging dus veel te hard, dacht ik nog, maar zowel mijn hartslag als mijn gevoel lieten merken dat ik weliswaar hard liep, maar geen problemen had. "Gewoon gaan en zien waar we uitkomen", dacht ik nog en liep in hetzelfde tempo door met de meute. Toen ik de 5 kilometer passeerde zag ik dat ik een tijd liep van 22:32, echt veel te snel. Maar ik voelde me nog steeds goed, dus gaan met die banaan :)

De 10 kilometer passeerde ik in een tussentijd van 45:41, zowaar een neiuw PR als het een 10 kilometer was geweest. Maar het waren 10 Engelse mijlen, ik moest er nog zes! Voor het eerst merkte ik wat terugval, daarom besloot ik mij te focussen op iemand voor me die een mooi tempo liep en tegen zijn medeloper riep dat ze mooi op schema liepen voor de 1:16:00. Prima tijd, dacht ik en haakte aan. Maar ik voelde dat ik meer had vandaag, loslaten en een nieuw doel kiezen, ik zou toch niet onder de 1:16 gaan lopen? Langzaam maakte ik me los van het groepje waar ik een tijd in had gelopen en haalde achterblijvers in van de businessrun. Ik haalde wel erg veel mensen in op dat moment, ook van mijn eigen startvak zag ik. Volhouden, om de paar kilometer stond nu wel een DJ met gezellige muziek, waterposten sloeg ik maar over, nu loop ik me helemaal leeg, ik ga ervoor.. De laatste kilometer, versnellen?  ik versnelde inderdaad, hoe kan dit, ik zag de finish en drukte de Garmin uit.


Ik dacht een tijd te zien van 1:13, maar zonder bril is dat lastig te zien en het scorebord stond op een andere starttijd ingesteld. Ik wist dat ik een hele dikke PR had gelopen. Afwachten maar op de officiele tijd. De lange wandeling begon richting de auto en ik herstelde snel, heel snel. Misschien wel het gevolg van een nieuws sportdrank waar loopmaatje Ron mij recentelijk op wees. Deze geeft bescherming aan je spieren tijdens het lopen. Nou ja alle beetjes helpen nietwaar. Ik stelde via twitter deze en gene op de hoogte dat ik binnen was en erg goed had gelopen, daar had ik alle tijd voor, want het duurde een uur om Zaandam uit te komen.



Thuis eerst gegeten en daarna de gegevens uit het Garminhorloge online gezet (1:13:54). Inmiddels was mijn officiele tijd online gekomen: 1:13:59. Ik bleef minutenlang naar het scherm staren en inmiddels kwamen alle felicitaties binnen via Twitter, email en Facebook. Wat een tijd! Wat een PR, die had ik met 8 minuten naar beneden gelopen. Dit geeft veel vertrouwen richting de Marathon van Amsterdam! Maar eerst volgende week een favoriete loop van me, de Singelloop in Utrecht. Mijn doel staat hier op 00:46:00, weer een nieuw PR, mocht ik dit halen. We moeten dus weer flink aan de bak Zondag en heb waarschijnlijk ook nog een Lange duurloop tussendoor. Ach we zien wel weer, zolang het plezier blijft, is er alles mogelijk, snel of minder snel!



1 opmerking:

  1. Mooi gelopen hoor Michel !! Je wordt steeds sterker en dat merk je, gewoon een 1:13 lopen op 16 km terwijl je rustig aan wilde doen!! Top hoor, dat beloofd wat in Amsterdam :-)

    BeantwoordenVerwijderen