donderdag 15 maart 2012

De vorm van de dag

Vandaag 15 maart 2012 stond er weer een wat langer temporondje op het programma, thuis gekomen direct omgekleed, zodat ik nog net met licht kon lopen. Wat een mooie dag was het vandaag. Omdat ik een groot deel van de dag in de auto had gezeten, leek ik net een jonge hond die los gelaten werd. De eerste kilometer dacht ik rustig aan te doen, maar ik hoorde de tijd van 13,52 km/u oftewel een pace van 04:26 in mijn oor uit de Looptijden app. Dat kon niet waar zijn, maar mijn horloge gaf nagenoeg hetzelfde aan. Op dat moment bedacht ik me me gewoon een keertje stuk te lopen, ook dat is een goede intervaltraining :)
Ik besloot dit tempo net zolang te lopen totdat het echt niet meer zou gaan. Dan een stukje te gaan wandelen en rustig verder uitlopen. Maar op een of andere manier kon ik het tempo volhouden. Ik vond een comfortabele manier van lopen door volledig op de voorvoet te landen, iets voorover gebogen en de benen met korte passen neerzettend. En dat kostte minder energie en dus ging het harder. Ik hoorde bijna continu tijden van midden in de 12 tot hoog in de 13 en versnelde zelfs nog een keer behoorlijk en hoorde een keer boven de 14 km/uur voorbij komen. Dat was wel een stunt. Het 10 kilometerpunt passeerde ik in de 46 minuten. Ik kon het niet geloven, mijn PR in de wedstrijd is namelijk 48:46. Ik liep gewoon in hetzelfde tempo door en haalde een aantal medelopers met zoveel gemak in, dat ik het eng begon te vinden. Wat had ik gegeten, gedronken, wat deed ik anders dan anders? Waarschijnlijk is het gewoon de temperatuur, lekker in de korte broek bij 18 graden en de zomerkolder in de kop. Of toch een betere techniek, progressie van de trainingen, de vorm van de dag? Wie zal het zeggen, maar wat een kick geeft dit, dit wil ik vaker meemaken!
Ik kwam uiteindelijk thuis in 50:49 en had met een gemiddelde snelheid gelopen van 13:39. Helaas wel nog een foutje gemaakt met opslaan, waardoor de tijd nog minuten lang door bleef lopen, maar dat liet zich nog corrigeren doordat in de tabel wel de juiste tijden staan.


Al met al een heerlijk rondje hard gelopen en het vertrouwen voor de marathon van Utrecht op 2e Paasdag stijgt!


1 opmerking:

  1. Heerlijk is dat hè als alles klopt !! Het weer, je benen, mooie afstand en dan loop je zomaar een mooie tijd !! Ga zo door :-))

    BeantwoordenVerwijderen