zondag 5 februari 2012

Afzien in de polders

Vandaag zondag 05-02-2012 ging ik de 2e helft doen van de geplande duurloop. Hiervoor had ik een route uitgekozen door de mooie polders rond IJsselstein. Een mooi winterlandschap vol met sneeuw om ca 1,5 uur in een rustig tempo te gaan hardlopen. Omdat ik het gisteren zo ontzettend warm had gehad in de bossen, had ik besloten wat minder kleding aan te trekken. Aan de bovenkant een lang shirt met een Fleecejack eroverheen en aan de onderzijde een gewone lange tight. Dat bleek later een totaal foute keuze te zijn geweest, maar daar kom ik later op terug.
De eerste kilometers liep ik makkelijk binnen de bebouwde kom. Eenmaal in de polders aangekomen, bleek de wind een stuk meer venijnig dan een dag ervoor en voelde ik de wind door de kleding heenkomen. Na een kilometer of 10 merkte ik dat ik niet meer warm kon blijven en begon de pijn overal op te komen, vooral in de zgn. "schaamstreek". Ook daar ga je zweten en vocht en die koude wind is geen goede combinatie. Ook in het gezicht begon de kou zijn tol te eisen en ging het zweet aanzetten. De muts was keihard geworden van het zweet en absorbeerde hierdoor niet meer. Bij een temperatuur van -9 en dan een behoorlijke wind over het vlakke terrein moet je je dus beter voorbereiden en dat begon me pijnlijk duidelijk te worden. Ik had een laag te weinig aan kleding aangetrokken, waardoor de kou er doorheen was gekomen. Ik kwam vandaag maar een paar hardlopers tegen en zij leken het allemaal erg zwaar te hebben.

Gelukkig kon ik het volhouden totdat ik na 15,5 kilometer weer thuis was aangekomen. Daar heb ik ruim 15 minuten met d tranen in de ogen gestaan, toen de edele delen langzaam weer op temperatuur begonnen te komen. Vergelijk het met bevroren vingers die "ontdooien", dat pijnlijke tintelende gevoel, maar dan in een veel gevoeliger gebied :) Maandag gelijk maar thermo ondergoed gaan halen, want dit wil ik niet nogmaals meemaken.

Aanstaande weekend staan de 30 lange kilometers in Schoorl op het programma. Zoals het er nu uitziet zal ook daar de temperatuur onder nul blijven en staat ons dus een koude loop te wachten. Een loop die twee keer zo lang is als vandaag, dus voorbereiding gaan we maar serieus nemen.
Dit weekend loop ik in ieder geval netjes op schema met ruim 30 kilometer door de sneeuw.


FEB
05
Was door de aanwakkerende wind in de polder erg zwaar, kou kwam door kledinglagen heen en daardoor werd het heel zwaar
Snelheid: 10,60 km/u, Max. snelheid 13,00 km/u, Kcal: 1192 Kcal.

1 opmerking:

  1. Ik neem naar een loop of training wel eens meerdere kledingstukken mee om ter plekke te bekijken wat en hoeveel ik aantrek. En nog ka je het fout hebben. Een extra broek, dat zit er meestal niet bij. Verder mooi lopen en kicken toch!

    BeantwoordenVerwijderen