vrijdag 10 februari 2012

Meten is weten via looptijden.nl

Gisteren was de bestelde Polar LS-14 hartslagmeter binnen gekomen die met bluetooth met de telefoon kan worden verbonden. Een erg interessante mogelijkheid om meer te weten te komen over je trainingen met hardlopen en je gesteldheid om dit te doen.

Een tijdje geleden ben ik overgegaan van de app Cardiotrainer naar de app van Looptijden.nl. De redenen hiervoor waren vooral dat het in het Nederlands is (Zelfs de Audiocoaching tijdens het lopen) en de website, waarin je zoveel meer bij kunt houden dan alleen je wedstrijden of trainingen.

Terug naar de optie van de hartslagmeter, in de app van looptijden zit deze optie nog niet standaard, maar er is een betaversie waarin deze wel al geactiveerd is. Het uitpakken en koppelen van het bluetooth apparaat aan de telefoon ging eenvoudig. Daarna de looptijden app opgestart en in de instellingen de desbetreffende Polar gekozen. Omdat de looptijden app uitgaat van een GPS ontvangst, moest ik om het live te testen even wachten op een training.



Aankomend weekend staat de wedstrijd in Schoorl op het programma. Hierdoor wilde ik geen hele lange training doen, maar een korter stuk op tempo. Het werd 6,3 kilometer nog net in het licht. Dus de hartslagband omgedaan, 3 lagen kleding, telefoon in de armband en muziek uitgekozen. Eenmaal buiten de app van Looptijden aan gezet en nadat de GPS ontvangst goed was, begonnen met hardlopen.

De eerste meters waren even rustig om de spieren een beetje los te lopen en daarna ging ik op tempo lopen. Op de hartslagband die communiceert met een horloge kun je tijdens het lopen je snelheid en hartslag zien. Dit is even wennen, omdat je via de Audiocoaching wel je snelheid te horen krijgt, maar op dat moment geen indicatie hebt van je inspanning. Je snelheid kun je kiezen per minuut of per kilometer, voor mij zou een combinatie van snelheid en afgelegde afstand elke minuut de voorkeur hebben. Samen met het ritme van de hartslag liefst, mogelijk is dit iets voor de toekomst.
























Het lopen ging daarna op een voor mij net oncomfortabel ritme, dat ik maximaal ca 10 kilometer vol zou kunnen houden, maar geen halve marathon bijvoorbeeld.
Ook mede door de toch wat aangepaste en zwaardere kleding, handschoenen en muts had ik niet het gevoel helemaal voluit te kunnen gaan.


Na 6,3 kilometer te hebben gelopen zette ik de app stil en kreeg ik een keurige opsomming van mijn training voorgelezen. Direct daarna zijn de gegevens via je profiel zowel in de app op je telefoon, als in de website opvraagbaar. En dan blijkt toch de grote meerwaarde van de website van Looptijden, je beschikt direct over alle gegevens van je training, zoals ik al eerder heb aangegeven. Het is voor mij de ideale combinatie van app en naslagwerk. Ook omdat je komende trainingen, PR's, wedstrijden, gewicht, BMI allemaal vastgelegd kunnen worden. En als je vrienden toevoegt kun je de verrichtingen van deze mensen ook nog volgen en vergelijken met je eigen prestaties. Net als wedstrijden, fotoś, verslagen en routes overigens. Teveel om allemaal te benoemen, je moet er zelf hier maar eens naar kijken.


Terug naar de training van vandaag op de bijgeplaatste afbeeldingen kun je zien hoe overzichtelijk je je hartslaggegevens terug kunt zien. Keurig opgedeeld in zoneś, die variabel zijn ten opzichte van je eigen maximale hartslag. Dik voor elkaar toch? Het viel me wel een beetje tegen dat mijn hartslag nog ruim binnen de grens valt van de duurloop, terwijl ik het idee had veel harder te gaan, maar daar was nou net de meting voor bedoeld, zodat ik meer inzicht in mijn eigen kunnen en verrichting.

Al met al ben ik dus heel erg tevreden en ben zeer benieuwd of Looptijden de functionaliteit nog verder weet te verbeteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten