zondag 13 november 2011

Hardlopen met gemiddeld 11,7 km/uur

Hardlopen met gemiddeld 11,7 km/uur

Je denkt bij het lezen van deze titel misschien aan een Blog over een bepaalde uitdaging, een cursus, looptraining of wat dan ook.
Niets is minder waar, want het beschrijft in één zin mijn Looptijden tijdens wedstrijden hardlopen.

Inmiddels heb ik deze hobby of bezigheid of sport, zo je wilt, alweer een tijdje geleden opgepakt. Begonnen met een wens een flink aantal kilo's kwijt te raken ben ik begonnen met te joggen en dat is inmiddels wel echt een dingetje geworden. Ik doe daarom ook mee aan officiele wedstrijden en prestatielopen, gewoon omdat ik het kan.

Ook actief op twitter, facebook en Google + leer je dan steeds meer mensen kennen niet op geografische gronden, maar op interessegebieden, lang leve het internet dus.
Allemaal mensen die bijvoorbeeld ook hardlopen als hobby hebben en het beste hieruit willen halen met trainingen, speciale schoenen, gels en energierepen en vooral veel verschillende trainingsschemaś en methoden.
Met de meeste zaken heb ik inmiddels al wel kennis gemaakt. En heeft het effect hoor ik je al vragen: Nou nee, totaal niet :). En dan kom ik dus weer terug op de titel van deze Blog.

Na een half jaar van opbouwen van conditie het vergallen van een knie, enkel en allerlei andere leuke ongemakken werd het mijns inziens tijd om eens een wedstrijd te gaan lopen. Dat werd de IJsselsteinloop in mijn woonplaats IJsselstein. Lekker dicht bij huis en mocht de situatie zich voordoen, kun je dan ook eenvoudig na de finish naar huis kruipen.

11-06-2011 IJsselsteinloop (10 km) 00:51:21 10.000 m 11,7 km/u

Nou dat viel nogal mee, ondanks wat dipjes, niet alles gegeven voor mijn gevoel en de beoogde tijd van 60 minuten werd aan gort gelopen. Ik zag mezelf dan ook op mijn 47e levensjaar als het nieuwe grote talent op hardloopgebied. Dat beloofde wat te gaan worden zeg, ik gaf me derhalve ook direct weer op voor een volgende wedstrijd later in het jaar en zou daar wel even naartoe gaan trainen.

Alles liep op schema, ik liep goede tijden en verscheen dan ook met veel vetrouwen aan de start van de Sluizenloop in Nieuwegein. Goed wat verder kruipen, maar nog steeds een soort van thuisgevoel.

17-09-2011 Sluizenloop 00:51:17 10.000 m 11,7 km/u

Een zware loop met sluizen op en af en de laatste 5 kilometer een hele forse wind, waartegen we moesten vechten. Ik startte weer veel te snel en kreeg aan het eind dan ook de rekening gepresenteerd, maar toch, voor zo'n zwaar parcours, wel even een nieuw PR. Gemiddelde snelheid was dezelfde als in IJsselstein met 11,7 km/uur.

Een week na de Sluizenloop was de Singelloop in Utrecht aan de beurt, alweer wat verder van huis, maar met een beetje inspanning kun je daarvandaan de Zendmast van IJsselstein nog wel zien staan, geen paniek dus. Ik had afgesproken met Loopmaatje Ronald en we konden gezellig even omkleden bij familie. Wat een sfeer daar trouwens in Utrecht. En een heel mooi parcours waar duizenden en duizenden mensen voor je blijven lopen. Ik had een tijd opgegeven van 50 minuten en verwachtte dus een startvak met gelijk gestemden. Dat bleek niet helemaal te kloppen, want ik kon veel harder. Of ging ik zoals gebruikelijk gewoon te hard van start?

Nou ja na een hele mooie loop door de prachtige stad Utrecht was mijn eindtijd  00:51:24

25-09-2011 ABN AMRO Singelloop Utrecht 00:51:24 10.000 m 11,7 km/u

Net geen PR dus, het scheelde een paar seconden, maar ach ik liep lekker met de meute mee. De gemiddelde snelheid was overigens, je raadt het mogelijk al: 11,7 km/uur.






Na op diverse zondagmorgens lekker lange afstanden te hebben gelopen, besloot ik het eens op een wat langere afstand te gaan proberen tijdens de loop: IJsselstein ontmoet Montfoort. Een geweldig concept, waarbij de lopers in twee steden starten en elkaar dan onderweg tegenkomen. Je kon 10 of 20 km lopen en loopmaatje Ronald en ik kozen de 20 om het risico te vermijden met zeer veel dampende en stinkende hardlopers in een bus terug te moeten rijden. Ik werd er snachts diverse keren wakker van, dan maar liever een beetje doorhalen.

Tada:

22-10-2011 ijsselstein ontmoet montfoort 01:42:53 20.000 m 11,7 km/u

Het maakt dus helemaal niets uit, 10 of 20 km, ik loop gewoon die 11,7 km/uur gemiddeld en dat was nou net voor die afstand best een leuke tijd, nietwaar. Wel genoten trouwens van een prachtig parcours tijdens deze loop. Ik liep het laatste stuk tot aan de finish op met een aardige mijnheer uit Nieuwegein, die precies mijn tempo liep en dat kwam goed uit op het laatste deel. Ik kwam zelfs nog een teenlengte eerder binnen zag ik op de uitslagenlijst.

Inmiddels besloten om het doel te zetten op een echte marathon in 2012, maar daar kom ik straks nog eventjes op terug.

Op 13 November was er een leuke loop in voormalig Vleuten, nu Leidsche Rijn of Utrecht zo je wilt.
Op het parcours van het Lint werden één of twee rondjes gerend met dus de 5 of 10 Engelse Mijlen. Ik koos voor de laatste van ruim 16 kilometer, zodat het goed in de opbouw past. Het viel niet mee door mijn nachtrust, of meer het ontbreken van een deel ervan, maar dankzij wat hulpmiddelen als gel en sportdrank kwam ik mijn "bijna dood ervaring" weer te boven. Nadat het beste eraf was na een kilometer of 15 vond ik iemand die mijn tempo liep en daar kon ik me een beetje aan op trekken. Het bleek dezelfde man uit Nieuwegein te zijn, die ik in IJsselstein op de finish voorbij liep. Ook toen was hij kilometers lang mijn eigen haas. (Een haas is iemand waar je achteraan kan lopen, red). Dit keer liep hij om uiteenlopende redenen wel als eerste over de meet. De belangrijkste reden was dat hij harder liep trouwens.

13-11-2011 Lintloop MAX (10 EM) 01:22:11 16.093 m 11,7 km/u

Voordeel is wel inmiddels dat ik niet meer op de tijd hoef te letten, mijn eindtijd was natuurlijk al van tevoren bekend, maar goed om even de officiele lijst erbij te pakken: 11,7 km/uur gemiddeld, waar vind je het nog.








De volgende officiele loop wordt de Linschotenloop op 17 December in Linschoten (echt waar) en daar loop ik de halve marathon in 1:48:11, dan weet je het vast. Dat is namelijk de eindtijd als je 11,7 km/uur loopt.


In 2012 heb ik gekozen om de marathon van Utrecht als eerste echte marathon te gaan lopen. Dat worden ruim 42 lange kilometers afzien, maar als je mijn standaard snelheid aan zou houden, zal er een mooie 3:36:23 met 11,7 km/uur gemiddeld op de klok staan als ik al dan niet kruipend over de finish kom. En dat zou pas echt een stunt zijn!

Utrecht, ik kom eraan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten